Головна  →  Новини  →  29 березня 2024

Фахівчиня ІРЦ № 6 Печерського району розповіла, як розвивати мовлення дитини

Консультує фахівчиня Інклюзивно-ресурсного центру № 6 Печерського району м. Києва Тетяна Безугла.

ЯК РОЗВИВАТИ МОВЛЕННЯ ДИТИНИ?

Насправді способів розвивати мовлення дитини дуже багато – від звичайних розмов до спеціальних занять із застосуванням різних засобів (ігор, настільних або пальчикових театрів).

Діти починають розуміти мовлення оточуючих задовго до того, як навчаються говорити. Пасивний словник дітей завжди більший, але як перевести його в активний?

Ось кілька порад:

- грайте з малюками у пальчикові ігри («Сорока-ворона», «Цей пальчик маленький…» тощо);

- звертайте увагу на звуки, які вимовляє дитина та повторюйте їх у відповідь. Це спонукає дитину до повторення почутих звуків, їх артикуляції, а отже – розвиває артикуляційний апарат та мовлення;

- висловлюйте позитивну реакцію під час спроби дитини поспілкуватися – хваліть, аплодуйте, посміхайтеся, говоріть у відповідь;

- спостерігайте разом з дитиною, заохочуйте її прояви, розповідайте про все, що бачите і на що дивиться дитина;

- зразкове мовлення – правильно вимовляйте слова, не спотворюйте їх, тоді дитина чутиме правильне мовлення та вчитиметься говорити правильно;

- коментуйте свої дії. Розповідайте дитині, що ви робите, пояснюйте свої дії – «Зараз ми одягатимемося на прогулянку. Давай одягнемо шкарпетки, штани, футболку. Ходімо взуємо кросівки», «Давай підемо в магазин і купимо на вечерю хліб та м'ясо»;

- розвивайте дрібну моторику, яка тісно пов'язана з розвитком мовлення. Тут можуть допомогти пальчикові фарби, кінетичний пісок, пластилін;

- грайте з дитиною. Це можуть бути ігри такі як «Дізнайся літеру» (це не означає, що малюк повинен вивчити алфавіт, він просто знайомиться з силуетами і назвами), «Голоси тварин» і т.д;

- читайте разом із дитиною. Дитині важливо і приємно чути голос батьків, адже це момент, коли дитина може провести час із батьками (незалежно від віку), відчути сильний зв'язок із ними;

- будьте терплячими, відповідайте на запитання дитини, розповідайте їй усі події та явища.

Ігри для розвитку мовлення дітей

«Хто я?». Загадайте тварину (або виберіть картинку) та описуйте зовнішні характеристики тварини, її поведінку, спосіб харчування тощо. Дитина за вашим описом має вгадати, яка тварина загадана. Далі ви міняєтеся ролями. За таким самим принципом можна описувати одяг, транспорт, професії, овочі, фрукти і т.д.

«Так чи не так?». Гра допомагає розвивати просторове уявлення, логічне мислення, мовлення. Називати можна будь-які предмети, які характерно виконують чи виконують певну дію. Наприклад:

Летить, летить, летить літак – чи не так? (Так)

Летить, летить, летить їжак – так чи не так? (Ні)

Летить, летить, летить час – так чи не так? (Це для старших дітей, коли вони вже розуміють, що одне слово може вживатися у різних контекстах).

«Злови звук». Дорослий загадує дитині один звук, який він повинен «зловити» (почути) у кожному слові та виконати певну дію. Наприклад, плеснути у долоні, коли почує звук «З», і дорослий вимовляє слова: зима (дитина плескає в долоні), парасолька (дитина не плескає в долоні), сир (дитина не ляскає в долоні), козлик (знов плескає) і т.д. Спочатку слова потрібно вимовляти повільно та інтонаційно підкреслювати обраний звук, а далі можна вимовляти слова у звичному темпі.

«Виправ мене». Дорослий навмисно вимовляє слова з помилками, а дитина має почути та виправити помилку. Наприклад: автолобіль – автомобіль, транвай – трамвай, штіл – стіл, тилуфон – телефон тощо.

«Початок, середина, кінець». Гра допомагає дитині вчитись розпізнавати звуки та знаходити їхнє місце у слові. Дорослий вибирає звук, який дитина повинна «знайти» у слові та сказати де він стоїть – на початку, у середині, наприкінці слова. Наприклад, дорослий вибирає звук «С» і називає слова: слон (на початку слова), ластівка (у середині слова), рис (наприкінці слова), пилосос (у середині та наприкінці).

«Чарівний мішечок». Вам знадобиться мішечок та предмети для нього. Важливо, щоб дитина знала ці предмети на дотик. Дорослий занурює руку в мішечок і, не підглядаючи, описує предмет. Дитина має предмет вгадати. Потім дорослий міняється з дитиною. Почати можна з простих предметів – іграшкової ложечки, кульки, ручки для письма, гумки тощо.

«Назви слово». Дорослий називає дитині перший склад, а дитина повинна вигадати будь-яке слово на цей склад. Наприклад: ма – мама, за – заєць, па – парасолька тощо.

Вигадування казок. Придумайте з дитиною свою казку, або зробіть мікс казок – початок з однієї казки, кульмінація з другої, закінчення з третьої казки, вигадані герої. Гра чудово розвиває зв'язне мовлення та уяву.

Будь-яку гру можна ускладнити чи полегшити, залежно від віку дитини. Можна використовувати різні предмети, картинки. А головне – у такі ігри можна грати не лише вдома, а й дорогою до садочка чи під час поїздки.

Що ж, дорогі батьки, розвиток мовлення дитини безпосередньо пов'язаний з її мовленням. І важливе завдання тут – підтримати дитину, допомогти їй познайомитися з цим великим світом та увійти до нього. Хваліть найменші досягнення дитини та не акцентуйте увагу на невдачах. Головне – ваше бажання і трішечки терпіння і все обов'язково вийде!

 

Перейти до спискуВерсiя для друку